Een bezoek aan de overblijfselen van Pompeï - Reisverslag uit Pompei, Italië van Gerda en Frans Koek - WaarBenJij.nu Een bezoek aan de overblijfselen van Pompeï - Reisverslag uit Pompei, Italië van Gerda en Frans Koek - WaarBenJij.nu

Een bezoek aan de overblijfselen van Pompeï

Door: Gerda en Frans

Blijf op de hoogte en volg Gerda en Frans

12 Mei 2012 | Italië, Pompei

Zaterdag 12 mei Pompeï

Vanmorgen lang uitgeslapen want het was gister een pittige dag. De rest van de pannenkoeken opgegeten die Frans gister zo lekker gebakken had ( met echte gist) en toen relaxen want dat hoort zo met vakantie. Zelfs ik, die altijd in beweging is, was niet te bewegen. Om plusminus 13.30 uur Frans lag nog in zwembroek te zonnebaden ( die idioot want het was veel te heet!) ging ik een pizza voor ons halen een eindje verderop.
Om 14.45 uur gingen we naar de opgravingen kijken in het oude Pompeï. Onvoorstelbaar dat een hele stad zo in de asregen is verdwenen. En als je goed kijkt verwonder je je erover dat er vroeger al zo’n grote beschaving was 600 jaar voor Christus. En 79 jaar na Christus werd heel Pompeï weggevaagd! In 62 voor Christus was er een grote aardbeving en er zijn daarna herstel werkzaamheden geweest, dat is ook duidelijk te zien in sommige ruïnes.
24 augustus 79 na chr. kwam de Vesuvius plotseling tot leven en het grootste deel van het omringende platteland werd bedolven onder een regen van as ,vulkaangruis en eruptiemateriaal terwijl lavastromen vermeng met modder naar beneden stroomden.
Het kwam zo onverwacht dat de inwoners van het gebied er volkomen door overrompeld werden en velen kwamen om het leven terwijl ze probeerden te vluchten. Pompeï bleef bedolven onder een 6 meter dikke aslaag waardoor de bewoners door verstikking om het leven kwamen. Gedurende drie jaar werd het hele kustgebied tussen Hercolaneum en Stabia verwoest.
Om de hele geschiedenis hier te vermelden zou meer dan een verslagje zijn dus laat ik dat over aan wikipedia.

  • 13 Mei 2012 - 03:21

    Frans Uit Joure:

    Ha Gerda en Frans,
    Kanonnen, wat zien jullie toch lekker veel! Ik word jaloers terwijl dat helemaal niets voor mij is.
    Vooral als ik lees wat voor afstanden jullie lopen. Als ik 150 meter loop is het voor mij allang einde verhaal. Ik ben benieuwd wat ik aanstaande dinsdag te horen krijg na de longtest bij de longarts.
    Maar goed, genieten jullie maar lekker door ik geniet wel van jullie reisverslagen met al die mooie foto"s.

    Groetjes van Frans uit Joure.

  • 15 Mei 2012 - 19:30

    Anneke Wijbenga:

    Lieve Gerda en Frans. Ik heb al heel wat berichtjes van jullie gelezen en ben zo aardig op de hoogte van jullie wel en wee. Wat geweldig eigenlijk. dat dit zo mogelijk is. Ik wens jullie nog heel veel goed reisdagen toe. Bob en ik zijn een weekje op Terschelling. Ook van hem de hartelijke groeten .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Pompei

Gerda en Frans

samen op reis ja gezellig!

Actief sinds 18 Okt. 2010
Verslag gelezen: 228
Totaal aantal bezoekers 99915

Voorgaande reizen:

22 Februari 2014 - 01 Maart 2014

Wagrain we komen eraan!

06 Mei 2013 - 12 Mei 2013

voorjaarsvakantie 2013 Naar Frankrijk

14 Januari 2013 - 21 Januari 2013

naar Chalet Matin in het Brandnertal

09 September 2012 - 21 Oktober 2012

najaarsreis via Frankrijk naar Portugal

09 September 2012 - 21 September 2012

via Belgié en Frankrijk naar Portugal

15 April 2012 - 29 Mei 2012

vakantie 2012

24 Februari 2012 - 03 Maart 2012

Ski vakantie 2012

07 September 2011 - 01 Oktober 2011

Hoera naar Italië

20 Juli 2011 - 24 Augustus 2011

via Frankrijk naar Spanje

13 Maart 2011 - 20 Maart 2011

Wengen here we come

19 Februari 2011 - 26 Februari 2011

Wagrain

28 Oktober 2010 - 04 December 2010

Onze reis naar New Zealand

Landen bezocht: