voorjaarsvakantie 2013 Naar Frankrijk - Reisverslagen van Gerda en Frans Koek - WaarBenJij.nu voorjaarsvakantie 2013 Naar Frankrijk - Reisverslagen van Gerda en Frans Koek - WaarBenJij.nu

voorjaarsvakantie 2013 Naar Frankrijk

Vakantie voorjaar 2013
Maandag morgen 6 mei ….nou ja 11.00 uur
Eindelijk gaan we dan. Maar eerst nog even langs Drachten een factuur betalen. En langs de campingshop: ” Veneboer” voor een onderdeeltje voor de Wi-Fi versterker en antenne. We wilden naar Holten want daar konden we mijn nicht Erna en haar man Henk opzoeken. En dus naar een grote camping gezocht “de Holterberg”. Nog steeds goed en zonnig weer. Dus maar even fietsen richting het boshuisje van Erna en Henk. Even uitzoeken waar ze zitten. En ja hoor bingo! De ontvangst was heel hartelijk en ook al kwamen we op een onzalige tijd aan geen probleem: jullie prikken maar een vorkje mee.na een gezellig samen zijn weer op de fiets terug en ’s avonds lekker geslapen.
Dinsdag 7 mei
Uitgeslapen ( een beetje), daarna douchen en omkleden een broodje gegeten en na de koffie op de fiets richting dorp. Eerst nog langs de Canadezen begraafplaats gegaan maar o wat een jonge mensen liggen daar! Indrukwekkend maar ook triest. En dat voor onze vrijheid! In het dorp gekomen even een paar boodschapjes voor het eten en terug naar de camping. En ja hoor een fikse regenbui op onze koppen. Natuurlijk geen jas mee! Dom dom!
Woensdagmorgen 8mei
Vanmorgen vroeg uurtje of half 11 op reis richting Frankrijk. Rustig rijden dat moet met een caravan en dus om 16.30 uur aangekomen op een camping in de Ardennen. Het laatste stuk door België was over een smalle weg waar de wegwerkers druk bezig waren de weg te herstellen, dus files en omleidingen. We reden dan weer in Luxemburg en dan weer in België! Enfin aangekomen, na een beetje regen, op de camping “Wolzdal” in Maulusmühle. Rustige in een dal gelegen camping waarlangs de spoorlijn af en toe goed te horen is. Ook een voordeel want van het station hier kun je gratis met de trein als je een Luxemburgkaart koopt van 11 euro. Ook is de toegang in vele musea dan gratis of met 30% gereduceerd.
Donderdag 9 mei.
Vandaag zijn we met de auto naar Clervaux gegaan en over de maandelijkse markt gewandeld. Daarna een cappuccino en een sapje op het zonnige terras genoten. Wel fijn want het heeft de hele nacht hard geregend! Een broodje bij de bakker en toen naar een Centre Commercial in de buurt van Vielsalm. Weer op de camping gekomen een beetje in de zon gezeten en een potje gepingpongd. Ook de luifel uitgeprobeerd, maar deze is niet echt gemakkelijk! Veel te strak dus moeten daar kerels voor komen en geen pudding-Tarzan en Jane! Na het eten en vaatwassen zitten we nu te schrijven en spelletjes te doen. En lekkere aardbeien opgegeten met Biogarde. Gezond hè!
Vrijdag 10 mei .

Vandaag zijn we met de trein naar Luxemburgstad gegaan. Erg gemakkelijk want het treinstation is op loopafstand en je zit zonder parkeerproblemen ook kom je bijna in het centrum van de stad aan. Bovendien met de Luxemburg-kaart, die 11 euro kost, 30% korting op een rondrit met een treintje en gratis toegang in meerdere musea. We hebben genoten van de mooie stad met veel bewaard gebleven gebouwen en kerken, hetgeen bijzonder is want Luxemburg is dikwijls het toneel geweest van oorlogen en verwoestingen. Luxemburg is ooit Spaans ,Frans, Duits, Oostenrijks en ook Nederlands geweest! Nu is het een Groot Hertogdom, net zoals een Koninkrijk. In het toeristische treintje kregen we heel veel background informatie. Het was heel interessant. Nu zitten we bij te komen na het eten en bij de televisie, dat is nieuw voor ons maar wel heel luxe!
Zaterdag 11 mei
Vanmorgen vertrokken we naar Frankrijk, het weer is nog niet wat we hoopten maar in Nederland is het vast ook nog geen zomer. We staan nu op een camping in Celles-sur-Plaine dicht bij meertjes en het heeft een verwarmd zwembad, hetgeen in juni pas verwarmd wordt.
Zondag 12 mei.
Gisteravond hebben we luxe gedineerd in het hotel tegenover de camping. Frans at als voorafje grenouilles ( kikkerbilletjes dus ) yech! Ik had zalm gekozen en dat was heerlijk. Daarna entrecote, beide, en Franse frietjes. Een kaasplankje en als top op de maaltijd crème brûlé. Heerlijk in de caravan nog nagenieten en laat naar bed. Vannacht en vanmorgen echter regen en nog eens regen! Nu hagelt het zelfs. Geen wonder dat we pas om 10 uur opstonden! We gaan morgen weer en route!